اعتقاد به ظهور منجی (2)
22 بازدید
موضوع: امامت و مهدویت

موضوع امام مهدی ( عجل الله تعالی فرجه الشریف) و قیام و انقلاب جهانی او نه تنها در کتاب های شیعه، بلکه در فرهنگ اعتقادی سایر فرقه های اسلامی نیز بیان گردیده و دربارة آن به طور گسترده گفتگو شده است. آنان نیز به وجود و ظهور مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ که از دودمان پاک پیامبر و از فرزندان حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ است، معتقدند. این اتفاق نظر به حدی است که حتی تندروترین گروه های اسلامی ـ یعنی وهابیان ـ نیز این موضوع را نه تنها پذیرفته اند، بلکه به طور جدی از آن دفاع می کنند و از عقاید قطعی و مسلم اسلامی می دانند(1) اکثر محدثان اهل سنّت احادیث مربوط به امام مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ را در کتاب های خود آورده اند که در میان آنها معتبرترین کتاب های اهل سنّت مانند «صحاح ستّه» و مسند احمد حنبل پیشوای مذهب حنبلی، وجود دارد.

بعضی از دانشمندان اهل سنت در گذشته و حال، کتاب هایی مستقل در موضوع امام مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ نوشته اند. مثل ابو نعیم اصفهانی در مجموعه الاربعین (چهل حدیث) و سیوطی در کتاب «العرف الوردی فی اخبار المهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ»

بعضی از علمای اهل سنت در مقام دفاع از عقیدة مهدویت و ردّ منکران این عقیده، کتاب و مقاله نوشته اند مانند «محمد صدیق مغربی» که در رد گفتار «ابن خلدون»، کتابی نگاشته و به سختی از او انتقاد کرده است.

این ها نمونه هایی از موضع اهل سنت در برابر مسئله مهدویت است. این مسئله هیچ اختصامی به شیعه امامیه ندارد، بلکه یک اعتقاد همگانی و عمومی است که شامل ادیان دیگر هم می شود. اما در کیفیت ظهور و تولد مصداق، اهل سنت به چند گروه تقسیم می شوند:

عدّه ای از اهل سنت، مدعی هستند که مهدی، همان عیسی بن مریم است و در این مورد، به خبر واحد که از انس بن مالک نقل شده است، استناد می کنند.(2)

تعداد اندکی نیز مدعی هستند که مهدی، از اولاد عباس بن عبدالمطلب است. آنان به خبر واحدی استناد می کنند که در کنزالعمال ذکر شده است.(3)

عدّه ای نیز معتقدند، مهدی از اولاد امام حسن مجتبی ـ علیه السّلام ـ است، نه امام حسین ـ علیه السّلام ـ گروهی می گویند، پدر امام مهدی، هم نام پدر پیامبر اسلام است و چون نام پدر حضرت محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ عبدالله بود پس مهدی بن حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ نمی تواند مهدی موعود باشد مستند این احتمال هم خبری است که در کنزالعمال ذکر شده است.(4)

جمعی از آنان، همانند امامیه، معتقدند که امام مهدی (عج) از اولاد پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ و فاطمه (س) است و حضرت عیسی ـ علیه السّلام ـ نیز به هنگام ظهور امام مهدی (عج) به یاری او خواهد شتافت و در نماز به آن حضرت اقتدا خواهد کرد، چنان که در روایت های متعدد از ام سلمه نقل شده است که رسول خدا فرمود: المهدی من ولد فاطمه: مهدی از عترت من و از فرزندان فاطمه است.(5)

شواهد تاریخی و گزارش های بسیاری وجود دارد که ولادت آن حضرت و ایام کودکی او را نقل کرده اند. مؤلف کتاب امامت و مهدویت بیش از هفتاد و هفت نفر از علمای اهل سنت را نام می برد که هر یک به نحوی، ولادت آن حضرت را بیان کرده اند.(6)

بنابراین، اگر برخی از اهل سنت می گویند: حضرت مهدی (عج) به دنیا نیامده است، ادعایی بی اساس است که حتی با گفته ها و نوشته های بزرگان خودشان نیز سازگار نیست.

آنچه حاصل شد اینکه موعود گرایی مورد اتفاق تمام ادیان و مذاهب است و حضرت مهدی موعود از فرزندان حضرت فاطمه یکی از معتقدات شیعه و اکثریت اهل سنت می باشد.

—------------------------------------------------------------------------------

پاورقی:

1. شخصی به نام ابومحمد از کنیا سؤالی دربارة ظهور مهدی منتظر ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ از رابطة العالم الاسلامی که زیر نظر وهابیان عربستان اداره می شود پرسید. آنها ضمن پذیرفتن احادیث حضرت مهدی توسط پنج تن از علمای معروف حجاز، رساله ای تهیه و برای او فرستاده اند پس از ذکر نام حضرت مهدی و محل ظهور او یعنی مکه را نوشته اند و توضیحات مفصل داده اند اقتباس از: الهامی، داود، آخرین امّید، انتشارات مجلة مکتب اسلام، چ اول،72، ص227.

2. سنن ابن ماجه، کتاب الفتن، ح 4029 اقتباس از: رضوی، رسول، امام مهدی، ناشر، انتشارات مرکز مدیریت حوزة علمیه، چاپ اول،84، ص28.

3. کنزالعمال، ج14، ص264، ح38663.

4. کنزالعمال، ج14، ص268، 268.

5. السنن الوارده، ج 5، ص 1057، همان ص29.

6. صافی گلپایگانی، لطف الله، امامت و مهدویت، انتشارات حضرت معصومه، چاپ سوم، ج 2، ص56و241.