28- شرح مختصری بر زیارت جامعه کبیره
66 بازدید
موضوع: امامت و مهدویت

  باَبی اَنْتُمْ وَاُمّی وَنَفْسی کَیْفَ اَصِفُ حُسْنَ ثَناَّئِکُمْ وَاُحْصی جَمیلَ بَلاَّئِکُمْ وَبِکُمْ اَخْرَجَنَا اللَّهُ مِنَ الذُّلِّ وَفَرَّجَ عَنّا غَمَراتِ الْکُرُوبِ وَاَنْقَذَنا مِنْ شَفا جُرُفِ الْهَلَکاتِ وَمِنَ النّارِ

معانی ذل:1- خواری2- پستی

معانی فرج:1- گشایش2- رفع غم واندوه

معانی غمرات:1- دشواری وسختی2- ازبین بردن اثر چیزی

معانی کروب:1- غم وغصه2- اندوه3- مشقت

معانی انقاذ:1- نجات دادن2- رهانیدن

معانی شفا:1- چاه2- خندق3- دراصطلاح بهبودی ازبیماری راشفاگویند.4- کناره

معانی شفاجرف:1- کناره وادی آبگیر2- ساحل پرگل ولای

نکته مهم این فراز اینکه ،کلمات الله وصفات الهی انتها ندارد وعقل ما محدود وقلم عاجز است ازبیان آنها.

ازمصادیق کلمات الله، ائمه هدی(علیهم السلام) هستند.امام باقر(علیه السلام) فرمودند:**نحن کلمات الله**خداوند همه ی بندگانش را آزمایش میکند.گاهی باآزمایش های نیکوومطلوب وگاهی با آزمایش های سخت ونامطلوب وانسان مومن همواره باتید صبور باشد وبر او توکل کند تا سرافراز ازامتحان بیرون بیاید.یکی از آزمایش های سخت آزمایش ولایت است که خیلی دراین آزمایش تجدید ومردود شدند .پس بیایید باولایت باشیم.

معنی فراز: پدر و مادرم و خودمبه فدای شما ،چگونه توصیف کنم ثنای نیکوی شما را ،چگونه شماره کنم آزمایش‌هایخوبی که دادید،بوسیله شما بود که خدا ما را از ذلت بیرون آورد، گشایش داد به گرفتاریهای سختما ،نجاتمان داد از پرتگاه هلاکت و نابودی و هم از آتش دوزخ.

بابی اَنْتُمْ وَاُمّی وَنَفْسی بِمُوالاتِکُمْ عَلَّمَنَا اللَّهُ مَعالِمَ دِینِنا وَاَصْلَحَ ماکانَ فَسَدَ مِنْ دُنْیاناوَبِمُوالاتِکُمْ َتَّمتِ الْکَلِمَةُ وَعَظُمَتِ النِّعْمَةُ وَائْتَلَفَتِ الْفُرْقَةُوَبِمُوالاتِکُمْ تُقْبَلُ الطّاعَةُ الْمُفْتَرَضَةُ وَلَکُمُ الْمَوَدَّةُ الْواجِبَةُ وَالدَّرَجاتُ الرَّفیعَةُ وَالْمَقامُ الْمَحْمُودُ وَالْمَکانُ الْمَعْلُومُ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَالْجاهُ الْعَظیمُ وَالشَّاْنُ الْکَبیرُ وَالشَّفاعَةُ الْمَقْبُولَةُ رَبَّنا آمَنّا بِمااَنْزَلْتَ وَاتَّبَعْنَاالرَّسُولَ فَاکْتُبْنا مَعَ الشّاهِدینَ رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَاِذْ هَدَیْتَناوَهَبْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً اِنَّکَ اَنْتَ الْوَهّابُ سُبْحانَ رَبِّنا اِنْ کانَوَعْدُ رَبِّنا لَمَفْعُولاً یا وَلِیَّ اللَّهِ اِنَّ بَیْنی وَبیْنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ذُنُوباً لا یَاْتی عَلَیْها اِلاّ رِضاکُمْ فَبِحَقِّ مَنِ ائْتَمَنَکُمْ عَلی سِرِّهِوَاسْتَرْعاکُمْ اَمْرَ خَلْقِهِ وَقَرَنَ طاعَتَکُمْ بِطاعَتِهِ لَمَّا اسْتَوْهَبْتُمْ ذُنُوبی وَکُنْتُمْ شُفَعاَّئی فَاِنّی لَکُمْ مُطیعٌ مَنْ اَطاعَکُمْ فَقَدْ اَطاعَ اللَّهَ وَمَنْ عَصاکُمْ فَقَدْ عَصَی اللَّهَ وَمَنْ اَحَبَّکُمْ فَقَدْ اَحَبَّ اللَّهَ وَمَنْ اَبْغَضَکُمْ فَقَدْ اَبْغَضَ اللَّهَ اَللّهُمَّ اِنّی لَوْ وَجَدْتُ شُفَعاَّءَ اَقْرَبَ اِلَیْکَ مِنْ مُحَمِّدٍ وَاَهْلِ بَیْتِهِ الاَْخْیارِ الاَْئِمَّةِ الاَْبْرارِ لَجَعَلْتُهُمْ شُفَعاَّئی فَبِحَقِّهِمُ الَّذی اَوْجَبْتَ لَهُمْ عَلَیْکَ اَسْئَلُکَ اَنْ تُدْخِلَنی فی جُمْلَةِ الْعارِفینَ بِهِمْ وَبِحَقِّهِمْ وَفی زُمْرَةِ الْمَرْحُومینَ بِشَفاعَتِهِمْ اِنَّکَ اَرْحَمُ الرّاحِمینَ وَصَلَّی اللَّهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ وَسَلَّمَ تَسْلیماً کَثیراً وَحَسْبُنَااللَّهُ وَنِعْمَ الْوَکیلُ.

معانی معالم:1- نشانه ها2- علامت ها

معانی ائتلاف:1- الفت داشتن2- مهربان بودن

معانی تفرقه:1- جداکردن2- پراکنده ساختن

معانی مفترض:1- فرض وواجب شده2- لازم شده

چندنکته:

اول: درراه دوست، فداکردن جان ومال سهل وآسان است.

دوم: خدابه وسیله ی ائمه اطهار، تمام فرائض واسرار ومسائل دین

رابه اهل دین تعلیم داده است. وتمام گفتار فقهاء و علماء برگرفته ازگفتار آن بزرگواران است.

سوم: اصلاح امور دین ودنیا به عهده ی آن بزرگواران است.

چهارم: مقام ولایت ائمه اطهار ازاول خلقت بوده است.

پنجم: ولایت ائمه اطهار، متمم دین ونعمت است.خداوند درباب عیدغدیر وولایت امیرمومنان علی (علیه السلام) درقران فرموده

**الیوم اکملت لکم دینکم واتممت علیکم نعمتی**امام باقر (عله السلام) فرمود:اخرین فریضه ای که خدا نازل کرد ولایت امیرمومنان وائمه هدی (علیهم السلام)است.

ششم: دوستی ائمه هدی(علیهم السلام)برهمه واجب است.

سپس امام هادی (علیه السلام)در این فرازاز زیارت ،گریزی به قرآن زده وسه تااز آیات شریفه ی ان کتاب شریفرا آورده است.وامام با این کار سه هدف رادنبال میکند:

اول:ایمان به خدا وآنچه اونازل کرده است.(توحید)

دوم: ایمان به رسول خدا ومتابعت ازاو.(نبوت)

سوم: ایمان به ائمه اطهاروگواه گرفتن آنان دراعتقادات.(ولایت)

زائر دراین بیان قرانی علاوه بر موارد بالافازخداطلب نصرت ویاری می طلبد و ازاو میخواهد که او را ازلغزش ها در امان بدارد چرا که بشر همیشه درمعرض خطاو لغزش است وفقط خدا میتواند اورا ذر امان

بدارد وحفظ کند.دراین فراز زائر مقدمات توسل را درامر شفاعت فراهم کرده واصل خواسته ی خود رابیان میداردودراین فراز ولی خدایااولیاء خدارامخاطب قرارمیدهد.

وامانکته ی قابل توجه آنکه ولایت از آن خداست .واوبه هرکس بخواهد عطا میکند ومقام ولایت نیز منصوب از طرف خداست وکسی به غیر او دراین امر بزرگ دخالتی ندارد.

درنهایت زائر تقاضای بخشش میکند واز ائمه اطهار می خواهد که واسطه ی بین او وخدا گردند واز خدا بخواهند که گناهان اورا بیامرزد.چراکه آن بزرگواران (وجیها عندالله)هستند.

معنی فراز:پدر و مادرم و خودم به فدای شما باد،بوسیله دوستی شماخداوند به ما یاد داد دستورات دینمان را ، اصلاح کرد آنچه را که از دنیای ماتباه گشته بود .و بوسیله شما کلمه (توحید ومعارف دین ) کامل شد و نعمت بزرگ گشت ، جدائی و اختلاف مبدل به الفت و اتحاد گردید. و بوسیله موالات شما پذیرفتهگردد فرمانبرداری واجب ، (تنها) دوستی شما است که بر خلق لازم و فرض است. و مالشما است درجات بلند ،مقام شایسته ، جایگاه معین و معلوم درنزدخدای عزوجل و منزلت و رتبه بزرگ و شفاعت پذیرفته، پروردگارا ما ایمان داریم بدانچه نازل فرمودی وپیروی کردیماز پیامبرت، پس نام ما را با گواهان (به این حقایق ) ثبت فرما، پروردگارا منحرفمکن دل‌های ما را پس از آنکه راهنمائیمانکردی و ببخش به ما از نزد خویش رحمتی که براستی توئی بخشایشگر. منزه است پروردگارما که براستیوعده او انجام شدنی است .

ای ولی خدا:همانا میان من و خدای عزوجل گناهانی است که محو و پاک نکند آنها راجز رضایت شما ،پس به حق آن خدائی که شما را امین به راز خود کرده و سرپرستیکار خلق خود را به شما واگذارده و فرمانبرداری شما را به فرمانبرداری خود. که شمابخشش گناهانم را (از خدا) بخواهید و شفیعان من گردید زیرا که من فرمانبردارشمایم ، هر که از شما فرمانبرداری کند خدای را فرمانبرداری کرده و هر که نافرمانی شماکند خدای را نافرمانی کرده و هر که شما را دوست دارد خدای را دوست داشته و هر کهشما را دشمن دارد خدای را دشمن داشته ، خدایا اگر من شفیعانی را می یافتم که نزدیکتر باشند بدرگاهت از محمد و خاندان نیکویش ،آن پیشوایان نیکوکار بطور مسلم آنها را شفیعان خود قرار می دادم، پس از تو می خواهم بدان حقی که برای ایشانبر خود واجب کردی که مرا در زمره عارفان به مقام آنها و به حق آنها قرارم ده ونیزدر زمره کسانی که بوسیله شفاعت آنها مورد مهر قرار گرفته اند که تو مهربانترینمهربانانی و درود خدا بر محمد و آل پاکش و سلام مخصوص و بسیاری بر آنها باد و بس است ما را خدا وخدا بهترین وکیل است.